Laboratoria przyszłości 2023-2024

Rok szkolny 2023/2024

W sali 215 na bieżąco korzysta się z wyposażenia, które zostało zakupione w ramach „Laboratorium Przyszłości”. We wrześniu odbywały się w ramach techniki zajęcia z drewnem – wypalanie ozdobnych kształtów na drewnianych krążkach. Uczniowie wykonywali ozdobne kartki okolicznościowe, dekoracje na początek roku szkolnego i Dzień Edukacji Narodowej.

Dzięki zakupionemu aparatowi udało się uwiecznić działania uczniów na zajęciach technicznych i plastycznych jak również uroczystość rozpoczęcia roku szkolnego.

Zajęcia przeprowadzone z drukarką 3D to nowe pomoce naukowe – szablony na zajęcia chemiczne, które ułatwią wyrysowywanie wzorów chemicznych.

Joanna Polewik

Obwody prądu elektrycznego

Dzięki gotowym zestawom elektronicznym zakupionym z funduszy programu „Laboratorium przyszłości” uczniowie klasy ósmej zaczęli swoją przygodę z elektroniką.

17 października 2023 r. realizując temat: „Obwody prądu elektrycznego” mieli okazję samodzielnie zbudować proste obwody elektryczne. Dużo radości sprawiło uczniom, gdy rozległ się dźwięk z głośniczka, żarówki zaświeciły lub łopatki wiatraczka zaczęły się poruszać z samodzielnie zbudowanego zestawu elektronicznego.

Praca z tymi zestawami w prosty i zabawny sposób pomogła uczniom w nauce praw fizyki, umożliwiła zrozumienie zasad działania obwodów elektrycznych. Uczniowie mogli utrwalać umiejętność odczytywania schematów elektronicznych oraz uczyć się współpracy. Rozwijali również kreatywność oraz umiejętność radzenia sobie w różnych sytuacjach.

Krystyna Jopek

Nowe oblicze geometrii w wirtualnej rzeczywistości  

Dzięki rządowemu projektowi Laboratoria Przyszłości zostały zakupione gogle do wirtualnej rzeczywistości – Oculus Quest 2. Za ich sprawą było możliwe kontynuowanie projektu europejskiego, którego pomysłodawcą jest profesor José Luis Rodriguez Blancas (Uniwersytet w Almerii – Hiszpania) i jego zespół. Nosi on nazwę „NeoTrieVRˮ, a jego celem jest stworzenie nowatorskiego programu komputerowego do nauki geometrii, opartego na wirtualnej rzeczywistości.  

Zakupiony sprzęt pozwolił opracować i wdrożyć sekwencje zajęć dydaktycznych z użyciem programu. Poddane analizie były procesy wizualizacji i konstrukcji prowadzone przez uczniów.  

W marcu, kwietniu, maju i czerwcu przeprowadzono lekcje geometrii z wykorzystaniem googli – Oculus Quest. Zrealizowano tematy w oparciu o podstawę programową dla klasy siódmej: „Trójkąty. Rodzaje trójkątówˮ, „Pole prostokąta. Jednostki polaˮ, „Graniastosłupy prawidłowe Rozpoznawanie i opisˮ. „Objętość prostopadłościanu. Jednostki objętośćˮ.  

Grażyna Morga