Innowacje

Innowacje pedagogiczne na rok szkolny 2023/2024

„Włóczykije na szlaku” – Aneta Śliwka, Anna Zdanowicz, Grażyna Morga 
Cel: zapewnienie wysokiej jakości kształcenia z uwzględnieniem zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych uczniów; promowanie wartości edukacji na świeżym powietrzu i nauka przez obserwację.  
Opis: Innowacja zakłada, iż uczniowie zdobędą nowe doświadczenia, rozwiną zainteresowania o otaczającym ich świecie i nauczą się obserwacji przyrody. Od października do maja uczniowie będą mieli zaplanowane cztery wyjścia w teren. 

Kontynuacja:
– „Neotrie VR – nowe oblicze geometrii w wirtualnej rzeczywistościˮ – Grażyna Morga
– „Let’s sing, act and play in English …” – Monika Hoinkis
– „Oswajamy z odmiennością” – Justyna Olszówka

Innowacje pedagogiczne w roku szkolny 2022/2023

Przedszkole:

„Czytanie o poranku” – Izabela Kocoń
Cel: zapoznanie z literaturą dziecięcą, wspomaganie rozwoju emocjonalnego dziecka, wzmacnianie poczucie własnej wartości dziecka, rozwijanie motoryki małej poprzez twórczość plastyczną.
Opis: Innowacja polega na prowadzeniu zajęć opartych na czytelniczych spotkaniach z Misiem Ignacym. Będzie on towarzyszył przedszkolakom w czytaniu bajek i wierszy. Ignaś jest ciekawskim zwierzęciem, będzie prowadził rozmowy i zadawał pytania, dotyczące treści utworów, a także będzie prosił o wykonanie prac plastycznych, technicznych. Dzięki zastosowaniu małych form teatralnych, dzieci będą improwizowały i inscenizowały poznane utwory, również z użyciem pacynek. Podjęte aktywności wzbogacą słownictwo dzieci, zachęcą je do przeglądania książek, umocnią znaczenie literatury w życiu człowieka, a także rozwiną umiejętności interpersonalne oraz komunikowania się.

Szkoła:

„Let’s sing, act and play in English – Zaśpiewajmy, zagrajmy i bawmy się po angielsku” – Monika Hoinkis
Cel: rozbudzenie motywacji dzieci do nauki języka, wytworzenie podstawowych kompetencji językowych i komunikacyjnych, poszerzanie zasobu słownictwa, wyzwalanie pozytywnych emocji związanych z nauką języka.
Opis: Innowacja polegać będzie na nauce w formie zabaw ułatwiających zapamiętywanie słownictwa i zwrotów tj. gier dydaktycznych, ruchowych, elementów teatralno-aktorskich, ćwiczeń opartych na metodzie „reagowania całym ciałem” (TPR). Innowacja kłaść będzie nacisk na komunikację w języku angielskim. Nauczyciel będzie wprowadzał słownictwo i struktury, które niezbędne są w życiu codziennym. Dzięki swobodnej strukturze nauki, elementom teatralnym, tworzeniu scenek czy śpiewaniu, łatwiej będzie pozbyć się uczniom barier językowych, co powinno przynieść rezultaty w dalszych latach nauki języka obcego. Dodatkowo nauczyciel będzie wprowadzał elementy kulturowe krajów angielskojęzycznych.

„Oswajamy z odmiennością” – Justyna Olszówka
Cel: kształtowanie postawy życzliwości i tolerancji wobec osób niepełnosprawnych, stworzenie sytuacji sprzyjających integracji, umożliwienie i ułatwienie wzajemnych relacji między uczniami a osobami niepełnosprawnymi.
Opis: Wdrożenie innowacji pedagogicznej zostanie wprowadzone poprzez różnorodne działania na rzecz poszerzenia wiedzy o różnych rodzajach niepełnosprawności oraz stwarzanie sytuacji sprzyjających integracji w środowisku. Poprzez takie sytuacje można zminimalizować skutki izolacji społecznej dzieci dotkniętych różnego rodzaju deficytami i ich rodzin, a przede wszystkim pozwoli wychować młode pokolenie w duchu naturalnej akceptacji osób niepełnosprawnych. Działania wspierające realizowane są poprzez proces opieki i nauczania – uczenia się, co umożliwia odkrywanie własnych możliwości, sensu działania oraz gromadzenie doświadczeń na drodze prowadzącej do prawdy, dobra i piękna.

„Razem w kole – lepiej w szkole” – Wiktoria Owsiak-Lulek
Cel: integracja zespołu klasowego, współpraca w grupie.
Opis: Innowacja będzie stwarzać warunki do rozładowania napięć emocjonalnych, relaksacji i pozytywnego korzystania z aktywności fizycznej. Polegać będzie na wykorzystywaniu podczas zajęć edukacji wczesnoszkolnej, muzycznej oraz wychowania fizycznego różnych elementów choreoterapii, głównie tańców w kręgu.

Kontynuacja:

Przedszkole:
– „Przedszkolak małym artystą” – Julia Ende
– „U progu klasy pierwszej”  –  Natalia Nieciecka Dul, Elżbieta Kozobucka, Anna Wilczek
– „Kodujemy przyszłość” – Joanna Szczerba, Jolanta Bieniek
– „Emocje dziecka” – Anna Wilczek

Szkoła:
– „Ucz się słówek efektywniej dzięki Insta. Ling” –  Monika Hoinkis
– „NeotrieVR – wirtualna rzeczywistość w nauce geometrii” – Grażyna Morga
– ,,Zwykli niezwykli w przyjaźni siła” – Aneta Śliwka

Innowacje pedagogiczne w roku szkolnym 2021/2022

„Przedszkolak małym artystą”
Autorka i realizatorka: Julia Ende
Cele innowacji: rozwijanie twórczej aktywności muzycznej i plastycznej dzieci, umuzykalnianie dzieci poprzez kontakt z instrumentami (keyboard, instrumenty perkusyjne), kształcenie wyobraźni oraz kreatywnego myślenia, wprowadzenie dzieci w świat sztuki poprzez kontakt  z dziełami muzycznymi i plastycznymi, kształcenie aparatu głosowego oraz ruchowego poprzez śpiew i taniec, doskonalenie poczucia rytmu, rozwijanie motoryki małej poprzez twórczość plastyczną, łączenie działalności plastycznej z przeżywaniem muzyki.

„Emocje dziecka”
Autorka i realizatorka: Anna Wilczek
Cele innowacji: kształtowanie umiejętności rozpoznawania, nazywania i rozróżniania emocji, rozwijanie zdolności empatii, umiejętności przyjmowania perspektywy innych osób, kształtowanie umiejętności radzenia sobie z emocjami, kształtowanie umiejętności rozwiązywania problemów, wspomaganie rozwoju pozytywnych zachowań społecznych, kształtowanie poczucia własnej wartości, rozwijanie słownictwa określającego różne stany emocjonalne i uczuciowe np.: zadowolenie, smutek, szczęście, złość itp., umiejętność nawiązywania i utrzymywania pozytywnych relacji z innymi, kształtowanie prospołecznych postaw, eliminowanie aspołecznych zachowań, rozwijanie umiejętności radzenia sobie z emocjami.

„Kodujemy przyszłość” (kontynuacja od roku 2020/2021) – edukacja przedszkolna
Autorki i realizatorki innowacji:  Jolanta Bieniek, Monika Kromolan.
Cele innowacji: innowacja „Kodujemy przyszłość” jest odpowiedzią na aktualne potrzeby dzieci, wymogi edukacyjne zawarte w podstawie programowej kształcenia ogólnego oraz opublikowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej kierunki polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2021/2020 („Wykorzystywanie technologii informacyjno-komunikacyjnych oraz realizacja zapisów podstawy programowej w zakresie rozwijania kompetencji cyfrowych w przedszkolach”).

„Nie jestem sam, czyli razem raźniej” (kontynuacja od roku 2019/2020)
Autorki i realizatorki: Justyna Olszówka (Jolanta Bieniek – współaut.)
Celem innowacji jest oswojenie i uwrażliwienie dzieci na wszelkiego rodzaju niepełnosprawności (wzrokową, słuchową, intelektualną, ruchową), z którą możemy się zetknąć w życiu codziennym. Ma ona również zachęcać i motywować uczniów do udzielania pomocy innym.

„Zwykli – niezwykli. W przyjaźni siła” (kontynuacja od roku 2019/2020)
Autorki i realizatorki: Aneta Śliwka, Izabela Koszela
Celem innowacji jest uwrażliwienie uczniów na potrzeby i zachowania osób niepełnosprawnych i pokazanie, w jaki sposób należy dbać o współpracę i  relację z osobami niepełnosprawnymi.

„ NeoTrieVR” (kontynuacja od roku 2018/2019)
Autorka i realizatorka: Grażyna Morga
Celem projektu jest opracowanie i testowanie zajęć dydaktycznych opartych na wirtualnej geometrii. Wykorzystuje się w nich wykorzystane nowe oprogramowanie, które pozwala na tworzenie i przekształcanie obiektów geometrii trójwymiarowej i różnego typu modeli trójwymiarowych oraz na interakcję z nimi.

„Nieco inny świat – świat różnych zmysłów” (kontynuacja od roku 2017/2018)
Autorka i realizatorka: Magdalena Hołyńska
Celem innowacji jest doświadczanie świata zmysłami wzroku, dotyku, słuchu i węchu, motywowanie do podejmowania aktywności, budowanie poczucia radości i bezpieczeństwa, rozwijanie spostrzegawczości, uwagi i pamięci sensorycznej, likwidowanie zaburzeń sensorycznych, poprawianie orientacji w schemacie ciała oraz w przestrzeni, rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, osiąganie stanu relaksacji i odprężenia, pobudzanie kreatywności, zwiększanie chęci do nawiązywania kontaktu. Zajęcia prowadzone są z dziećmi z grup przedszkolnych raz  w tygodniu w sali doświadczania świata.

Innowacje pedagogiczne w roku szkolny 2020/2021

„Kodujemy przyszłość” – edukacja przedszkolna
Autorki i realizatorki innowacji:  Jolanta Bieniek, Monika Kromolan.

„Nie jestem sam, czyli razem raźniej” (kontynuacja od roku 2019/2020)|
Autorki i realizatorki: Justyna Olszówka (Jolanta Bieniek – współaut.)

„Zwykli – niezwykli. W przyjaźni siła” (kontynuacja od roku 2019/2020)
Autorki i realizatorki: Aneta Śliwka, Izabela Koszela

„ NeoTrieVR” (kontynuacja od roku 2018/2019)
Autorka i realizatorka: Grażyna Morga

„Nieco inny świat – świat różnych zmysłów” (kontynuacja od roku 2017/2018)
Autorka i realizatorka: Magdalena Hołyńska

„Mój zeszyt jest OK!” (kontynuacja od roku 2017/2018)
Autorka i realizatorka: Marta Mączka
Innowacja opierała się na założeniach oceniania kształtującego. Uczniowie klasy III prowadzili OK zeszyt zawierający ich prace i informacje nauczyciela. Zeszyt wykorzystywał zasady oceniania kształtującego w nauczaniu i uczeniu.

„Matematyka po japońsku- nauczanie matematyki metodą problemową” (kontynuacja od roku 2017/2018)
Autorka i realizatorka: Marta Mączka
Celem innowacji było rozwijanie myślenia matematycznego uczniów kasy III, samodzielności poznawczej oraz umiejętności radzenia sobie w sytuacji trudnej intelektualnie i emocjonalnie. Zakładała ona ograniczenie liczby rozwiązywanych podczas lekcji zadań matematycznych na rzecz ich jakościowej analizy i prezentacji przez uczniów samodzielnie opracowanych strategii rozwiązania podczas zajęć z edukacji matematycznej.

Innowacje pedagogiczne w roku szkolny 2019/2020

„Nie jestem sam, czyli razem raźniej”
Autorki i realizatorki: Justyna Olszówka, Jolanta Bieniek

 „ NeoTrieVR” (kontynuacja od roku 2018/2019)
Autorka i realizatorka: Grażyna Morga

„Mój zeszyt jest OK!” (kontynuacja od roku 2017/2018)
Autorka i realizatorka: Marta Mączka

„Matematyka po japońsku- nauczanie matematyki metodą problemową” (kontynuacja od roku 2017/2018)
Autorka i realizatorka: Marta Mączka

„Nieco inny świat – świat różnych zmysłów” (kontynuacja od roku 2017/2018)
Autorka i realizatorka: Magdalena Hołyńska; od 2019 – realizatorką jest Joanna Szombierska

Innowacje pedagogiczne w roku szkolnym 2018/2019

„Zrobię – zrozumiem – zapamiętam” (kontynuacja z roku 2017/2018)
Autorki i realizatorki: Grażyna Morga, Anna Placek
Celem innowacji było rozwijanie myślenia matematycznego uczniów klasy pierwszej, aby dziecko już w młodszym wieku szkolnym nie bało się kreatywnie działać, tworzyć, próbować, wyciągać i formułować wnioski poprzez zabawy czynnościowe. Zajęcia prowadzone były w oparciu o 3d Polyfelt – doskonałą grę, stosowaną z powodzeniem w szkołach wszystkich szczebli. Jest to zespół figur geometrycznych (wielokątów foremnych), które można w dowolny sposób łączyć ze sobą konstruując bryły i siatki o różnych kształtach. Bryły są elastyczne, można je skręcać w większym stopniu niż bryły z papieru lub kartonu, tyle razy ile zajdzie potrzeba. Zajęcia oferowały wiele możliwości i były znakomitym wprowadzeniem do geometrii. Odbywały się raz w tygodniu w ramach edukacji matematycznej.

„ NeoTrieVR”
Autorka i realizatorka: Grażyna Morga

„Mój zeszyt jest OK!” (kontynuacja z roku 2017/2018)
Autorka i realizatorka: Marta Mączka

„Matematyka po japońsku- nauczanie matematyki metodą problemową” (kontynuacja z roku 2017/2018)
Autorka i realizatorka: Marta Mączka

„Nieco inny świat – świat różnych zmysłów” (kontynuacja z roku 2017/2018)
Autorka i realizatorka: Magdalena Hołyńska.

Innowacje pedagogiczne w roku szkolnym 2017/2018

„Mistrzowie Kodowania”
W roku szkolnym 2017/2018 Zespół Szkolno-Przedszkolny w Żernicy kontynuował innowację pedagogiczną „Mistrzowie Kodowania”. Był to projekt edukacyjny, który miał na celu upowszechnienie nauki programowania w polskich szkołach. W naszej placówce program realizowała pani Anna Kuś z uczniami  klas IV-VI szkoły podstawowej. W ramach lekcji informatyki i zajęć komputerowych uczniowie poznawali język programowania Scratch. Rozwijali przy tym logiczne i kreatywne myślenie oraz uczyli się twórczo rozwiązywać problemy.

 „Naucz dziecko bezpieczeństwa. Internet a rozwój dziecka.”
Autorki i realizatorki: Judyta Janic, Bożena Grocholska
Rodzice dzieci z zerówki, rodzice dzieci z klas 1-3 szkoły podstawowej.
Celem innowacji było zwiększanie bezpieczeństwa dzieci w Internecie, wyposażenie rodziców w wiedzę na temat  pozytywnych i negatywnych stron korzystania z sieci przez najmłodszych, uświadomienie wpływu niewłaściwego korzystania z multimediów na zdrowie fizyczne oraz psychiczne. Podczas zajęć z wykorzystaniem multimediów przedstawiane były materiały pozwalające rodzicom zadbać o cyberbezpieczeństwo.

 „Programujemy z Ozobotami”
Autorki i realizatorki: Jolanta Bieniek, Marta Mączka
Innowacja polegało na wykorzystaniu małych robotów – Ozobotów w nauce programowania podczas zajęć komputerowych w klasach II i III szkoły podstawowej oraz zajęć wychowania przedszkolnego.

 „Z matematyką przez świat”
Autorka i realizatorka: Marta Mączka
Innowacja dotyczyła wprowadzenia nowatorskiej tematyki zajęć koła matematycznego dla klas II-III szkoły podstawowej. Celem było rozwijanie zainteresowań matematycznych oraz integrowanie wiedzy  z różnych dziedzin nauki.

„Nieco inny świat – świat różnych zmysłów”
Autorka i realizatorka: Magdalena Hołyńska.

„Zrobię – zrozumiem – zapamiętam”
Autorki i realizatorki: Grażyna Morga, Anna Placek

„Mój zeszyt jest OK!”
Autorka i realizatorka: Marta Mączka

 „Matematyka po japońsku – nauczanie matematyki metodą problemową”
Autorka i realizatorka: Marta Mączka