Aktywna tablica
Nasza szkoła otrzymała dofinansowanie w ramach programu „Aktywna tablica-2022”.
Głównym celem Programu jest rozwijanie kompetencji uczniów i nauczycieli przez wykorzystywanie w procesie dydaktycznym nowoczesnego sprzętu, nowoczesnych pomocy dydaktycznych oraz narzędzi do terapii, wybranych przez szkoły zgodnie z ich zdefiniowanymi potrzebami. Uczniowie powinni być zaznajamiani z możliwościami zastosowań edukacyjnych TIK od możliwie wczesnych etapów kształcenia, a umiejętności posługiwania się TIK stanowią jedne z najważniejszych umiejętności zdobywanych przez ucznia w trakcie kształcenia.
Program finansowany jest w 80% ze środków budżetu państwa i w 20% z wkładu własnego organów prowadzących szkołę.
Koszt całkowity 43 750,00 zł
Kwota dotacji 35 000,00 zł
Kwota wkładu własnego 8 750,00 zł
Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa
Otrzymaliśmy wsparcie w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0.
Głównym celem powyższego Priorytetu jest uatrakcyjnienie księgozbiorów bibliotek szkolnych i pedagogicznych oraz wzmocnienie potencjału i roli bibliotek szkolnych i pedagogicznych.
W ramach projektu dokonujemy zakupów książek będących nowościami wydawniczymi, elementów wyposażenia biblioteki szkolnej oraz realizacji działań promujących czytelnictwo.
Koszt całkowity 14 889,82 zł
Kwota dotacji 11 911,85 zł
Kwota wkładu własnego 2 977,97 zł
„Laboratoria Przyszłości”
Nasza szkoła korzysta z dofinansowania w ramach rządowego programu „Laboratoria Przyszłości”.
„Laboratoria Przyszłości” to inicjatywa edukacyjna realizowana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
Zgodnie z podanymi informacjami projektowymi „celem jest stworzenie nowoczesnej szkoły, w której zajęcia będą prowadzone w sposób ciekawy, angażujący uczniów oraz sprzyjający odkrywaniu ich talentów i rozwijaniu zainteresowań”.
„Laboratoria Przyszłości” to możliwość zaopatrzenia szkoły w nowoczesny sprzęt, który ma uatrakcyjnić zajęcia szkolne i pozwolić uczniom rozwijać zainteresowania.
W ramach programu szkoły otrzymują wsparcie finansowe na zakup wyposażenia technicznego wspomagającego rozwój umiejętności praktycznych wśród dzieci i młodzieży. Zakres pomysłów edukacyjnych w tym zakresie i sprzętu przeznaczonego do zakupu należy do szkoły.
Projekt NEOTRIE SCIENTIX
Szkoła przystąpiła do nowego projektu europejskiego „NEOTRIE SCIENTIX”, którego pomysłodawcą jest profesor José Luis Rodriguez Blancas (Uniwersytet w Almerii – Hiszpania) i jego zespół: Diego Cangas, David Crespo i Antonio Zarauz. Głównym celem projektu jest opracowanie i przetestowanie zajęć dydaktycznych opartych na wirtualnej geometrii. Zostanie w nich wykorzystane nowe oprogramowanie (obecnie opracowywane przez firmę Virtual Dor i przez Uniwersytet w Almerii), które pozwala na tworzenie i przekształcanie obiektów geometrii trójwymiarowej i różnego typu modeli trójwymiarowych oraz na interakcję z nimi. Projekt ten obejmuje również opracowanie zadań i gier służących do rozwiązywania problemów geometrycznych.
Cele szczegółowe projektu:
– poznanie różnych aspektów geometrii płaskiej poprzez zastosowanie obserwacji trójwymiarowej;
– wprowadzenie geometrii trójwymiarowej oraz modelowania ukierunkowanego na druk trójwymiarowy;
– rozwijanie umiejętności manualnych;
– pobudzanie rozumowania dedukcyjnego i indukcyjnego;
– rozwijanie współpracy i pozytywnego współzawodnictwa pomiędzy uczniami;
– motywacja uczniów do nauki geometrii poprzez zabawę, współpracę i współzawodnictwo.
Aby było możliwe wzięcie udziału w projekcie, nasza Szkoła zakupiła hełm komputerowy HTC Vive oraz komputer do zaawansowanych gier. Oprogramowanie NeoTrie VR zostanie zapewnione przez organizatora. Na zajęciach z użyciem VR będą również wykorzystywane inne pomoce służące do nauki geometrii 3D, takie jak Polyfelt 3d i modele brył. Jak wynika z dotychczasowych obserwacji poczynionych w szkołach, podczas targów naukowych i konferencji, VR jest użytecznym narzędziem pobudzającym zainteresowanie geometrią trójwymiarową i modelowaniem.
Planujemy przeprowadzenie zadań interaktywnych, związanych z wymienionymi niżej tematami. Odnoszą się one do przedziału wiekowego 10-17 lat, choć w przypadku programu komputerowego istotny będzie nie tyle sam wiek, co poziom trudności. Zaproponujemy także zajęcia dla naszych najmłodszych wychowanków.
Wśród tematyki zadań znajdą się:
– podstawy geometrii płaskiej: symetria, równoległość, prostopadłość, miary długości i kątów, rozpoznawanie równoległościanów itp;
– projekcja brył trójwymiarowych, sieć wielościanów;
– konstrukcja rodzin wielościanów (bryły platońskie, ostrosłupy, graniastosłupy, bryły archimedesowe itp.), zrozumienie podstawowych operacji na wielościanach;
– tworzenie brył obrotowych (sfera, stożek, walec itp.);
– badanie podstawowych własności wielościanów i dokonywanie obliczeń: charakterystyka Eulera, powierzchnia, objętość itd.;
– symetria przestrzenna brył trójwymiarowych, tworzenie sieci krystalicznej;
– samopodobieństwo, konstrukcja fraktali;
– teoria grafów;
– inne zadania z zakresu matematyki zaproponowane przez uczestników;
– wykorzystanie geometrii 3D w innych dziedzinach wiedzy.
Koordynatorem projektu jest Grażyna Morga, która została włączona w proces przygotowania, testowania i opracowania wniosków dotyczących wykorzystania programu NeoTrie VR. Nasz udział w projekcie będzie stanowił istotną innowację w zakresie metod nauczania matematyki (program NeoTrie VR będzie nowością na skalę europejską). Będzie też elementem rozwijanej przez naszą Szkołę współpracy międzynarodowej w zakresie edukacji. Informacja o projekcie znajduje się na stronie internetowej platformy Scientix (http://www.scientix.eu), która promuje i wspiera ogólnoeuropejską współpracę pomiędzy nauczycielami przedmiotów ścisłych na różnych szczeblach kształcenia, pracownikami naukowo-dydaktycznymi uczelni wyższych oraz decydentami.
Sposób zastosowania zestawów VR w nauczaniu matematyki przedstawiono na stronach internetowych:
http://virtualdor.com/en/NeoTrie-VR/
https://topologia.wordpress.com/tag/neotrie/
https://topologia.wordpress.com/2017/09/30/neotrie-vr-y-grafos-en-la-noche-de-los-investigadores/
http://www.scientix.eu/web/guest/projects/project-detail?articleId=689498
Nasza szkoła na Wikipedii: http://neotrie.wikia.com/wiki/NeoTrie_Wiki
http://virtualdor.com/en/NeoTrie-VR/
Grażyna Morga, pomysłodawczyni
Beata Nawrath, dyrektor