Laboratoria Przyszłości 2022-2023

Rok szkolny 2022/2023

Anioły i inne „małe dzieła” w pracowni 215

Uczniowie tworzą na zajęciach „małe dzieła”, zapoznając się z nowymi technikami plastycznymi, materiałami i narzędziami.

Dzięki otrzymanemu wyposażeniu w ramach „Laboratoriów Przyszłości” i stworzeniu nowej pracowni w sali 215 od września uczniowie naszej szkoły mogą pogłębiać swoją wiedzę i umiejętności poprzez doświadczenie oraz eksperymentowanie w dostosowanej do tego pracowni.

Codziennie wykorzystywane jest wyposażenie, dostosowane do potrzeb pracy na zajęciach manualnych: ławki, krzesła, stanowiskowy dostęp do gniazdek elektrycznych, komputer. Uczniowie tworzą na zajęciach „małe dzieła”, zapoznając się z nowymi technikami plastycznymi, materiałami i narzędziami.

Na zajęciach koła plastycznego pistolety na ciepły klej pomogły stworzyć makaronowe anioły.

W klasach czwartych wyposażenie apteczki wykorzystane zostało na lekcji o pomocy poszkodowanym w wypadkach. Przy temacie „Wynalazek Chińczyków, który ułatwia nam życie”, poznali historię materiałów piśmienniczych. Zaprojektowali i wykonują w 3D papierowe piórniki. Wcześniej personalizowali pudełka na materiały.

W trakcie lekcji powstają płaskie formy plastyczne i prace przestrzenne. Uczniowie mają możliwość wykorzystania w ciekawy sposób metod TIK i odkrywania talentów. Inspirują się wielkimi dziełami i tworzą własne projekty.

Program Laboratoria Przyszłości jest inicjatywą edukacyjną przyg. przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Projekt ma na celu unowocześnić szkoły tak, aby zajęcia w nich prowadzone były angażujące i ciekawe dla uczniów i dawały możliwość odkrywania talentów.

Laboratoria Przyszłości zakładają wsparcie wszystkich szkół podstawowych w wykształceniu kompetencji przyszłości z tzw. STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka, matematyka).

Joanna Polewik

NeoTrieVR – nowe oblicze geometrii w wirtualnej rzeczywistości

Dzięki rządowemu projektowi Laboratoria Przyszłości zostały zakupione gogle do wirtualnej rzeczywistości – Oculus Quest. Za ich sprawą będzie możliwe kontynuowanie projektu europejskiego, którego pomysłodawcą jest profesor José Luis Rodriguez Blancas (Uniwersytet w Almerii – Hiszpania) i jego zespół. Nosi on nazwę NeoTrieVRˮ, a jego celem jest stworzenie nowatorskiego programu komputerowego do nauki geometrii, opartego na wirtualnej rzeczywistości. Oprogramowanie jest opracowywane przez firmę Virtual Dor i Uniwersytet w Almerii. Pozwala ono na konstruowanie i przekształcanie obiektów geometrii trójwymiarowej i różnego typu modeli trójwymiarowych oraz na interakcję z nimi. W celu przeprowadzenia tych czynności dzieci mogą „dostać się” do wnętrza brył, widząc je od środka. Dzięki temu program Neotrie pomaga poszerzać wyobraźnię uczniów.

Zakupiony sprzęt pozwoli opracować i wdrożyć sekwencje zajęć dydaktycznych z użyciem programu. Poddane analizie będą procesy wizualizacji i konstrukcji prowadzone przez uczniów. Zbadany zostanie również wpływ wykorzystania tego narzędzia na procesy poznawcze i efekty uczenia się. Zaprojektowane przez uczniów konstrukcje zostaną wydrukowane przy użyciu drukarki trójwymiarowej.

Na zajęciach z wykorzystaniem gogli VR uczniowie korzystają również z programu komputerowego Google Earth. Dzięki niemu mogą wirtualnie przemieszczać się po świecie, a nawet udać się w przestrzeń kosmiczną i obserwować ciała niebieskie.

Scenariusz lekcji „Trójkąty. Rodzaje trójkątów”

Scenariusz lekcji „Dodawanie ułamków”

Grażyna Morga

Obwody prądu elektrycznego

Dzięki gotowym zestawom elektronicznym zakupionym z funduszy programu „Laboratorium przyszłości” uczniowie klas ósmych zaczęli swoją przygodę z elektroniką. Realizując temat: „Obwody prądu elektrycznego” mieli okazję samodzielnie zbudować proste obwody elektryczne zawierające: przewody, źródło prądu, żarówki, wiatraczek, głośnik itp.

Praca z zestawami elektronicznymi w prosty i zabawny sposób pomogła uczniom w nauce praw fizyki, umożliwiła zrozumienie zasad działania obwodów elektrycznych. Pozwoliła na stworzenie wielu różnych projektów układów elektronicznych. Uczniowie mogli utrwalać umiejętność odczytywania schematów elektronicznych oraz rozwijać kompetencje przyszłości: współpracy, umiejętności rozwiązywania problemów i kreatywności.

Krystyna Jopek

Świąteczne stroiki

Uczniowie naszej szkoły mają już za sobą przygotowanie świątecznych stroików. W tworzeniu prac wykorzystano wyposażenie z projektu „Laboratorium Przyszłości”. Uczniowie świetnie poradzili sobie z tym zadaniem, wykorzystując do tego kleje na gorąco przy wyposażonych w gniazdka elektryczne stanowiskach, przyniesione gałązki oraz ozdoby. Każde dzieło napawało ich autorów ogromną dumą. Uczniowie zadeklarowali się, że ich pracę będą dekorowały drzwi ich domów.

Klaudia Kuberek

Kółko krawieckie

W styczniu rozpoczęliśmy przygodę w kółku krawieckim. Zapoznaliśmy się z budową i działaniem maszyn do szycia i żelazka. Wykorzystaliśmy żelazko i prasowalnicę do wyprostowania tkanin. Zaplanowaliśmy wzory na poszewkach na poduszki, obrusie. Pierwsze próby z wzorami maszynowymi mamy za sobą.

Joanna Polewik

Wirtualna geometria

W dniach 9 i 14 lutego nasza szkoła gościła po raz drugi profesora José Luisa Rodrigueza, matematyka, naukowca i nauczyciela uniwersyteckiego (Uniwersytet w Almerii, Hiszpania).

Pan profesor jest jednym z twórców nowatorskiego programu komputerowego do nauki geometrii, opartego na wirtualnej rzeczywistości – Neotrie VR i współpracuje od kilku lat z panią Grażyną Morgą – nauczycielką matematyki i geografii.

Uczniowie uczestniczyli w wykładzie i warsztatach w języku angielskim, w ramach projektu innowacyjnego „NeoTrie VR – nowa geometria w wirtualnej rzeczywistości”.

Mieli okazję wykorzystać nowo zakupione gogle VR (Oculus meta quest 2), w ramach inicjatywy edukacyjnej – Laboratoria Przyszłości.

Grażyna Morga

Warsztaty fizyczne

21 marca witaliśmy w naszej szkole pierwszy dzień wiosny biorąc udział w zabawach z matematyką i przedmiotami przyrodniczymi. W programie były, między innymi, warsztaty fizyczne, na których uczniowie mogli przeprowadzić eksperymenty wykorzystując pomoce zakupione w ramach projektu Laboratoria Przyszłości. Uczniowie klas ósmych i siódmych mogli poznać model cząsteczkowej budowy materii oraz zjawisko dyfuzji dzięki samobieżnym kulom. Zbudowano obwód elektryczny, w którym źródłem prądu był kiszony ogórek oraz blaszki wykonane z dwóch różnych metali. Tworzono kolorowe, magiczne „mleczne obrazy” wykorzystując barwniki, mleko i płyn do mycia naczyń. Dzięki temu zapoznano się z napięciem powierzchniowym cieczy oraz wpływem detergentów na to zjawisko. Obserwowano widmo światła białego przechodzącego przez spektroskop. Przeprowadzono eksperyment: „tańczące drobinki” wykorzystując zjawisko elektryzowania ciał przez potarcie i dotyk. Spowodowano „powódź w szklance” przeprowadzając doświadczenie z świeczką, wodą, szklanką i miską. Praca z pomocami zakupionymi z funduszy Laboratorium Przyszłości w prosty i zabawny sposób pomogła uczniom w nauce praw fizyki, umożliwiła zrozumienie zasad działania wielu urządzeń.

Krystyna Jopek

Sztuka malowania ogniem

W marcu uczniowie klas 5 w ramach lekcji techniki związanych z tematyką drewna wykonywali pracę z wykorzystaniem wypalarek i lutownic oraz przedłużaczy zakupionych w ramach #laboratoriumprzyszlosci. Uczniowie zapoznali się z pirografią, czyli sztuką malowania ogniem. Lekcja polegała na wypalaniu rozgrzanym rylcem rysunku na powierzchni drewna. Przed przystąpieniem do pracy zostały omówione zasady BHP pracy z wyżej wymienionymi urządzeniami. Każdy wykonywał swoje dzieło według wybranego przez siebie projektu. Ponadto uczniowie poznali takie narzędzia do pracy w drewnie jak tarniki, dłuta oraz szczotki druciane do postarzania drewna.

Kaludia Kuberek

Drukowanie 3D

W ramach „Laboratorium przyszłości” przy zastosowaniu drukarki 3D powstały króliczki i jajka.

Joanna Polewik

Drukowanie 3D

W maju w ramach „Laboratoriów Przyszłości” odbywały się warsztaty z drukarki 3D, uczniowie wykonywali pomoce naukowe matematyczne (trójkąty czy oś współrzędnych), przyrodnicze ( 3D – modele na lekcje biologii – ruchome jaszczurki) oraz inne jak komplety figur szachowych, do których za pomocą wypalarek na drewnianych płytach wykonali plansze szachowe.

Joanna Polewik

NeoTrieVR – nowe oblicze geometrii w wirtualnej rzeczywistości

W ramach rządowego projektu Laboratoria Przyszłości, było możliwe zorganizowanie aktywności z wykorzystaniem zakupionych gogli VR.

Podczas projektu edukacyjnego GEO2023 uczniowie na Uniwersytecie w Almerii uczestniczyli w zajęciach z wykorzystaniem wirtualnej rzeczywistości, tematem były fraktale.

W czerwcu w klasie VIb zrealizowano tematy związane z geometrią przestrzenną: „Rozpoznawanie figur przestrzennychˮ, „Klasyfikacja figur przestrzennychˮ, a także „Konstruowanie figur przestrzennychˮ.

Korzystając z oprogramowania NeotrieVR uczniowie tworzyli graniastosłupy, mogli dotykać ścian, wierzchołków i krawędzi. Mogli malować, powiększać, a nawet wchodzić do wnętrza brył. Podział klasy na grupy umożliwił współpracę i wzajemną pomoc oraz pozwolił wszystkim dzieciom uczestniczyć w lekcji. Wszystkie ćwiczenia były wykonywane przez samych uczniów. Dzieci były aktywne i same formułowały wnioski.

Grażyna Morga