Innowacje pedagogiczne na rok szkolny 2024/2025
„ Myślę i notuję wizualnie – sketchnotning na lekcjach historii” – Wioletta Świerdza
Cel: Innowacja ma na celu przybliżenie uczniom myślenia wizualnego (obrazowego) i sketchnotingu czyli notowania z wykorzystaniem elementów wizualnych. Obrazowe przedstawienie poznawanych treści w formie wizualnej notatki ułatwi uczniom przyswajanie nowych informacji.
Opis: Notatka wizualna (sketchnoting) to połączenie zapisu słownego z dodaniem obrazów, ikon, nagłówków, ramek, strzałek, rysunków i kolorów. Zamiast pisanego, ciągłego tekstu wybieramy najważniejsze informacje, zapisujemy hasła, krótkie zdania i uzupełniamy prostymi rysunkami, ikonami, ramkami oraz kolorem. Innowacja zakłada, że wprowadzane notatki wizualnej na lekcji historii przedstawiającej informacje w sposób obrazowy, schematyczny będą łatwiejsze do zapamiętania przez uczniów.
„ Wszystko słyszę, czyli trening kształtowania percepcji słuchowej i rozwijania świadomości fonologicznej u dzieci w wieku przedszkolnym na zajęciach logopedycznych” – Barbara Bogdał
Cel: Stymulowanie funkcji słuchowych poprzez kształtowanie percepcji słuchowej i rozwijanie świadomości fonologicznej.
Opis: Innowacja obejmie dzieci 5 i 6 letnie z grupy Gigantów uczęszczające na zajęcia logopedyczne w Przedszkolu w Żernicy. W sumie będzie w niej uczestniczyło dwanaścioro dzieci w czteroosobowych grupach. Materiał realizowany będzie jako cykl ćwiczeń prowadzonych systematycznie raz w tygodniu prze cały rok szkolny 2024/2025. Ćwiczenia będą skorelowane z zajęciami logopedycznymi, poszerzając je o treści zawarte w innowacji np. zabawa
w wyszukiwanie rymów, wysłuchiwanie konkretnej głoski w ciągu wielu głosek itp.
Międzynarodowego Programu Krainy Muzyki – „Siguma® baw się razem z nami” – Iwona Walkowiak
Cel: Wspieranie rozwoju psychofizycznego dzieci poprzez zachęcanie ich do aktywności fizycznej, artystycznej i sensorycznej.
Opis: Innowacja „Siguma® baw się razem z nami” jest odpowiedzią na zauważone w naszej placówce problemy wynikające z szeroko rozumianych zaburzeń sensorycznych oraz potrzeby motywowania dzieci do aktywności fizycznej. Adresatami innowacji są dzieci 3-letnie z grupy Żabki.
„Poznaję litery poprzez zmysły, wrażenia i zabawę” – Barbara Smolnik
Cel: Dziecko potrafi wskazać i nazwać wybraną spółgłoskę.
Opis: Innowacja skierowana jest dla dzieci w wieku 6 lat. Główne założenia pracy na innowacyjnych zajęciach: wspieranie rozwoju dzieci poprzez zaangażowanie zmysłów konstruktywną zabawą, stymulacja bazowych systemów sensorycznych, do których zaliczyć można zmysł: dotyku, przedsionka i propriocepcji ale również pozostałych zmysłów t.j wzrok, słuch, smak i węch, lepszy rozwój emocjonalno-społeczny, intelektualny oraz ruchowy.
„Kic-kac biegaj i skacz” – Agnieszka Kukurudza
Cel: Szerzenie idei zdrowego stylu życia, przy wykorzystaniu naturalnej potrzeby ruchu.
Opis: Adresatami innowacji są dzieci 4-letnie z grupy Motylki. Zajęcia odbywać się będą dwa razy w tygodniu po pół godziny w ramach edukacji przedszkolnej i zgodnie z obowiązującym programem nauczania. „Kic-kac biegaj i skacz” to zabawy ruchowe, ćwiczenia fizyczne, tory przeszkód i wiele innych aktywności fizycznych wspomagających rozwój psychofizyczny dzieci. Priorytetem jest współpraca nauczyciela i wychowanków oraz obserwacja reakcji i doskonalenia umiejętności.
Kontynuacja:
– „Przedszkolak małym artystą”– Julia Ende
– „Neotrie VR – nowe oblicze geometrii w wirtualnej rzeczywistościˮ – Grażyna Morga
– „Oswajamy z odmiennością” – Justyna Olszówka
– „Czytanie z Misiem Ignacym” – Izabela Kocoń
– „Włóczykije na szlaku” – Aneta Śliwka, Anna Zdanowicz, Grażyna Morga
Innowacje pedagogiczne w roku szkolnym 2023/2024
„Włóczykije na szlaku” – Aneta Śliwka, Anna Zdanowicz, Grażyna Morga
Cel: zapewnienie wysokiej jakości kształcenia z uwzględnieniem zróżnicowanych potrzeb edukacyjnych uczniów; promowanie wartości edukacji na świeżym powietrzu i nauka przez obserwację.
Opis: Innowacja zakłada, iż uczniowie zdobędą nowe doświadczenia, rozwiną zainteresowania o otaczającym ich świecie i nauczą się obserwacji przyrody. Od października do maja uczniowie będą mieli zaplanowane cztery wyjścia w teren.
Kontynuacja:
– „Neotrie VR – nowe oblicze geometrii w wirtualnej rzeczywistościˮ – Grażyna Morga
– „Let’s sing, act and play in English …” – Monika Hoinkis
– „Oswajamy z odmiennością” – Justyna Olszówka
Innowacje pedagogiczne w roku szkolny 2022/2023
Przedszkole:
„Czytanie o poranku” – Izabela Kocoń
Cel: zapoznanie z literaturą dziecięcą, wspomaganie rozwoju emocjonalnego dziecka, wzmacnianie poczucie własnej wartości dziecka, rozwijanie motoryki małej poprzez twórczość plastyczną.
Opis: Innowacja polega na prowadzeniu zajęć opartych na czytelniczych spotkaniach z Misiem Ignacym. Będzie on towarzyszył przedszkolakom w czytaniu bajek i wierszy. Ignaś jest ciekawskim zwierzęciem, będzie prowadził rozmowy i zadawał pytania, dotyczące treści utworów, a także będzie prosił o wykonanie prac plastycznych, technicznych. Dzięki zastosowaniu małych form teatralnych, dzieci będą improwizowały i inscenizowały poznane utwory, również z użyciem pacynek. Podjęte aktywności wzbogacą słownictwo dzieci, zachęcą je do przeglądania książek, umocnią znaczenie literatury w życiu człowieka, a także rozwiną umiejętności interpersonalne oraz komunikowania się.
Szkoła:
„Let’s sing, act and play in English – Zaśpiewajmy, zagrajmy i bawmy się po angielsku” – Monika Hoinkis
Cel: rozbudzenie motywacji dzieci do nauki języka, wytworzenie podstawowych kompetencji językowych i komunikacyjnych, poszerzanie zasobu słownictwa, wyzwalanie pozytywnych emocji związanych z nauką języka.
Opis: Innowacja polegać będzie na nauce w formie zabaw ułatwiających zapamiętywanie słownictwa i zwrotów tj. gier dydaktycznych, ruchowych, elementów teatralno-aktorskich, ćwiczeń opartych na metodzie „reagowania całym ciałem” (TPR). Innowacja kłaść będzie nacisk na komunikację w języku angielskim. Nauczyciel będzie wprowadzał słownictwo i struktury, które niezbędne są w życiu codziennym. Dzięki swobodnej strukturze nauki, elementom teatralnym, tworzeniu scenek czy śpiewaniu, łatwiej będzie pozbyć się uczniom barier językowych, co powinno przynieść rezultaty w dalszych latach nauki języka obcego. Dodatkowo nauczyciel będzie wprowadzał elementy kulturowe krajów angielskojęzycznych.
„Oswajamy z odmiennością” – Justyna Olszówka
Cel: kształtowanie postawy życzliwości i tolerancji wobec osób niepełnosprawnych, stworzenie sytuacji sprzyjających integracji, umożliwienie i ułatwienie wzajemnych relacji między uczniami a osobami niepełnosprawnymi.
Opis: Wdrożenie innowacji pedagogicznej zostanie wprowadzone poprzez różnorodne działania na rzecz poszerzenia wiedzy o różnych rodzajach niepełnosprawności oraz stwarzanie sytuacji sprzyjających integracji w środowisku. Poprzez takie sytuacje można zminimalizować skutki izolacji społecznej dzieci dotkniętych różnego rodzaju deficytami i ich rodzin, a przede wszystkim pozwoli wychować młode pokolenie w duchu naturalnej akceptacji osób niepełnosprawnych. Działania wspierające realizowane są poprzez proces opieki i nauczania – uczenia się, co umożliwia odkrywanie własnych możliwości, sensu działania oraz gromadzenie doświadczeń na drodze prowadzącej do prawdy, dobra i piękna.
„Razem w kole – lepiej w szkole” – Wiktoria Owsiak-Lulek
Cel: integracja zespołu klasowego, współpraca w grupie.
Opis: Innowacja będzie stwarzać warunki do rozładowania napięć emocjonalnych, relaksacji i pozytywnego korzystania z aktywności fizycznej. Polegać będzie na wykorzystywaniu podczas zajęć edukacji wczesnoszkolnej, muzycznej oraz wychowania fizycznego różnych elementów choreoterapii, głównie tańców w kręgu.
Kontynuacja:
Przedszkole:
– „Przedszkolak małym artystą” – Julia Ende
– „U progu klasy pierwszej” – Natalia Nieciecka Dul, Elżbieta Kozobucka, Anna Wilczek
– „Kodujemy przyszłość” – Joanna Szczerba, Jolanta Bieniek
– „Emocje dziecka” – Anna Wilczek
Szkoła:
– „Ucz się słówek efektywniej dzięki Insta. Ling” – Monika Hoinkis
– „NeotrieVR – wirtualna rzeczywistość w nauce geometrii” – Grażyna Morga
– ,,Zwykli niezwykli w przyjaźni siła” – Aneta Śliwka
Innowacje pedagogiczne w roku szkolnym 2021/2022
„Przedszkolak małym artystą”
Autorka i realizatorka: Julia Ende
Cele innowacji: rozwijanie twórczej aktywności muzycznej i plastycznej dzieci, umuzykalnianie dzieci poprzez kontakt z instrumentami (keyboard, instrumenty perkusyjne), kształcenie wyobraźni oraz kreatywnego myślenia, wprowadzenie dzieci w świat sztuki poprzez kontakt z dziełami muzycznymi i plastycznymi, kształcenie aparatu głosowego oraz ruchowego poprzez śpiew i taniec, doskonalenie poczucia rytmu, rozwijanie motoryki małej poprzez twórczość plastyczną, łączenie działalności plastycznej z przeżywaniem muzyki.
„Emocje dziecka”
Autorka i realizatorka: Anna Wilczek
Cele innowacji: kształtowanie umiejętności rozpoznawania, nazywania i rozróżniania emocji, rozwijanie zdolności empatii, umiejętności przyjmowania perspektywy innych osób, kształtowanie umiejętności radzenia sobie z emocjami, kształtowanie umiejętności rozwiązywania problemów, wspomaganie rozwoju pozytywnych zachowań społecznych, kształtowanie poczucia własnej wartości, rozwijanie słownictwa określającego różne stany emocjonalne i uczuciowe np.: zadowolenie, smutek, szczęście, złość itp., umiejętność nawiązywania i utrzymywania pozytywnych relacji z innymi, kształtowanie prospołecznych postaw, eliminowanie aspołecznych zachowań, rozwijanie umiejętności radzenia sobie z emocjami.
„Kodujemy przyszłość” (kontynuacja od roku 2020/2021) – edukacja przedszkolna
Autorki i realizatorki innowacji: Jolanta Bieniek, Monika Kromolan.
Cele innowacji: innowacja „Kodujemy przyszłość” jest odpowiedzią na aktualne potrzeby dzieci, wymogi edukacyjne zawarte w podstawie programowej kształcenia ogólnego oraz opublikowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej kierunki polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2021/2020 („Wykorzystywanie technologii informacyjno-komunikacyjnych oraz realizacja zapisów podstawy programowej w zakresie rozwijania kompetencji cyfrowych w przedszkolach”).
„Nie jestem sam, czyli razem raźniej” (kontynuacja od roku 2019/2020)
Autorki i realizatorki: Justyna Olszówka (Jolanta Bieniek – współaut.)
Celem innowacji jest oswojenie i uwrażliwienie dzieci na wszelkiego rodzaju niepełnosprawności (wzrokową, słuchową, intelektualną, ruchową), z którą możemy się zetknąć w życiu codziennym. Ma ona również zachęcać i motywować uczniów do udzielania pomocy innym.
„Zwykli – niezwykli. W przyjaźni siła” (kontynuacja od roku 2019/2020)
Autorki i realizatorki: Aneta Śliwka, Izabela Koszela
Celem innowacji jest uwrażliwienie uczniów na potrzeby i zachowania osób niepełnosprawnych i pokazanie, w jaki sposób należy dbać o współpracę i relację z osobami niepełnosprawnymi.
„ NeoTrieVR” (kontynuacja od roku 2018/2019)
Autorka i realizatorka: Grażyna Morga
Celem projektu jest opracowanie i testowanie zajęć dydaktycznych opartych na wirtualnej geometrii. Wykorzystuje się w nich wykorzystane nowe oprogramowanie, które pozwala na tworzenie i przekształcanie obiektów geometrii trójwymiarowej i różnego typu modeli trójwymiarowych oraz na interakcję z nimi.
„Nieco inny świat – świat różnych zmysłów” (kontynuacja od roku 2017/2018)
Autorka i realizatorka: Magdalena Hołyńska
Celem innowacji jest doświadczanie świata zmysłami wzroku, dotyku, słuchu i węchu, motywowanie do podejmowania aktywności, budowanie poczucia radości i bezpieczeństwa, rozwijanie spostrzegawczości, uwagi i pamięci sensorycznej, likwidowanie zaburzeń sensorycznych, poprawianie orientacji w schemacie ciała oraz w przestrzeni, rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej, osiąganie stanu relaksacji i odprężenia, pobudzanie kreatywności, zwiększanie chęci do nawiązywania kontaktu. Zajęcia prowadzone są z dziećmi z grup przedszkolnych raz w tygodniu w sali doświadczania świata.
Innowacje pedagogiczne w roku szkolny 2020/2021
„Kodujemy przyszłość” – edukacja przedszkolna
Autorki i realizatorki innowacji: Jolanta Bieniek, Monika Kromolan.
„Nie jestem sam, czyli razem raźniej” (kontynuacja od roku 2019/2020)|
Autorki i realizatorki: Justyna Olszówka (Jolanta Bieniek – współaut.)
„Zwykli – niezwykli. W przyjaźni siła” (kontynuacja od roku 2019/2020)
Autorki i realizatorki: Aneta Śliwka, Izabela Koszela
„ NeoTrieVR” (kontynuacja od roku 2018/2019)
Autorka i realizatorka: Grażyna Morga
„Nieco inny świat – świat różnych zmysłów” (kontynuacja od roku 2017/2018)
Autorka i realizatorka: Magdalena Hołyńska
„Mój zeszyt jest OK!” (kontynuacja od roku 2017/2018)
Autorka i realizatorka: Marta Mączka
Innowacja opierała się na założeniach oceniania kształtującego. Uczniowie klasy III prowadzili OK zeszyt zawierający ich prace i informacje nauczyciela. Zeszyt wykorzystywał zasady oceniania kształtującego w nauczaniu i uczeniu.
„Matematyka po japońsku- nauczanie matematyki metodą problemową” (kontynuacja od roku 2017/2018)
Autorka i realizatorka: Marta Mączka
Celem innowacji było rozwijanie myślenia matematycznego uczniów kasy III, samodzielności poznawczej oraz umiejętności radzenia sobie w sytuacji trudnej intelektualnie i emocjonalnie. Zakładała ona ograniczenie liczby rozwiązywanych podczas lekcji zadań matematycznych na rzecz ich jakościowej analizy i prezentacji przez uczniów samodzielnie opracowanych strategii rozwiązania podczas zajęć z edukacji matematycznej.
Innowacje pedagogiczne w roku szkolny 2019/2020
„Nie jestem sam, czyli razem raźniej”
Autorki i realizatorki: Justyna Olszówka, Jolanta Bieniek
„ NeoTrieVR” (kontynuacja od roku 2018/2019)
Autorka i realizatorka: Grażyna Morga
„Mój zeszyt jest OK!” (kontynuacja od roku 2017/2018)
Autorka i realizatorka: Marta Mączka
„Matematyka po japońsku- nauczanie matematyki metodą problemową” (kontynuacja od roku 2017/2018)
Autorka i realizatorka: Marta Mączka
„Nieco inny świat – świat różnych zmysłów” (kontynuacja od roku 2017/2018)
Autorka i realizatorka: Magdalena Hołyńska; od 2019 – realizatorką jest Joanna Szombierska
Innowacje pedagogiczne w roku szkolnym 2018/2019
„Zrobię – zrozumiem – zapamiętam” (kontynuacja z roku 2017/2018)
Autorki i realizatorki: Grażyna Morga, Anna Placek
Celem innowacji było rozwijanie myślenia matematycznego uczniów klasy pierwszej, aby dziecko już w młodszym wieku szkolnym nie bało się kreatywnie działać, tworzyć, próbować, wyciągać i formułować wnioski poprzez zabawy czynnościowe. Zajęcia prowadzone były w oparciu o 3d Polyfelt – doskonałą grę, stosowaną z powodzeniem w szkołach wszystkich szczebli. Jest to zespół figur geometrycznych (wielokątów foremnych), które można w dowolny sposób łączyć ze sobą konstruując bryły i siatki o różnych kształtach. Bryły są elastyczne, można je skręcać w większym stopniu niż bryły z papieru lub kartonu, tyle razy ile zajdzie potrzeba. Zajęcia oferowały wiele możliwości i były znakomitym wprowadzeniem do geometrii. Odbywały się raz w tygodniu w ramach edukacji matematycznej.
„ NeoTrieVR”
Autorka i realizatorka: Grażyna Morga
„Mój zeszyt jest OK!” (kontynuacja z roku 2017/2018)
Autorka i realizatorka: Marta Mączka
„Matematyka po japońsku- nauczanie matematyki metodą problemową” (kontynuacja z roku 2017/2018)
Autorka i realizatorka: Marta Mączka
„Nieco inny świat – świat różnych zmysłów” (kontynuacja z roku 2017/2018)
Autorka i realizatorka: Magdalena Hołyńska.
Innowacje pedagogiczne w roku szkolnym 2017/2018
„Mistrzowie Kodowania”
W roku szkolnym 2017/2018 Zespół Szkolno-Przedszkolny w Żernicy kontynuował innowację pedagogiczną „Mistrzowie Kodowania”. Był to projekt edukacyjny, który miał na celu upowszechnienie nauki programowania w polskich szkołach. W naszej placówce program realizowała pani Anna Kuś z uczniami klas IV-VI szkoły podstawowej. W ramach lekcji informatyki i zajęć komputerowych uczniowie poznawali język programowania Scratch. Rozwijali przy tym logiczne i kreatywne myślenie oraz uczyli się twórczo rozwiązywać problemy.
„Naucz dziecko bezpieczeństwa. Internet a rozwój dziecka.”
Autorki i realizatorki: Judyta Janic, Bożena Grocholska
Rodzice dzieci z zerówki, rodzice dzieci z klas 1-3 szkoły podstawowej.
Celem innowacji było zwiększanie bezpieczeństwa dzieci w Internecie, wyposażenie rodziców w wiedzę na temat pozytywnych i negatywnych stron korzystania z sieci przez najmłodszych, uświadomienie wpływu niewłaściwego korzystania z multimediów na zdrowie fizyczne oraz psychiczne. Podczas zajęć z wykorzystaniem multimediów przedstawiane były materiały pozwalające rodzicom zadbać o cyberbezpieczeństwo.
„Programujemy z Ozobotami”
Autorki i realizatorki: Jolanta Bieniek, Marta Mączka
Innowacja polegało na wykorzystaniu małych robotów – Ozobotów w nauce programowania podczas zajęć komputerowych w klasach II i III szkoły podstawowej oraz zajęć wychowania przedszkolnego.
„Z matematyką przez świat”
Autorka i realizatorka: Marta Mączka
Innowacja dotyczyła wprowadzenia nowatorskiej tematyki zajęć koła matematycznego dla klas II-III szkoły podstawowej. Celem było rozwijanie zainteresowań matematycznych oraz integrowanie wiedzy z różnych dziedzin nauki.
„Nieco inny świat – świat różnych zmysłów”
Autorka i realizatorka: Magdalena Hołyńska.
„Zrobię – zrozumiem – zapamiętam”
Autorki i realizatorki: Grażyna Morga, Anna Placek
„Mój zeszyt jest OK!”
Autorka i realizatorka: Marta Mączka
„Matematyka po japońsku – nauczanie matematyki metodą problemową”
Autorka i realizatorka: Marta Mączka