2020-2021

PROJEKTY ZREALIZOWANE W ROKU SZKOLNYM 2020/2021

Rozwijanie kluczowych kompetencji uczniów Zespołu Szkolno – Przedszkolnego w Żernicy

Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020 – poddziałanie 11.1.4.

Projekt edukacyjny realizowany w przez dwa lata szkolne (2019/2020 i 2020/2021), w ramach których odbywały się zajęcia dodatkowe dla dzieci i młodzieży oraz szkolenia i studia podyplomowe  dla nauczycieli.

Jego celem było podniesienie efektywności i atrakcyjności oferty edukacyjnej świadczonej w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Żernicy, w obszarze rozwijania wśród uczniów kompetencji kluczowych, pokonywania niepowodzeń szkolnych oraz rozwój kompetencji zawodowych wśród nauczycieli.

Wartość projektu::                 258.668,75 zł

Dofinansowanie:                    232.801,87 zł

wkład Funduszy Europejskich     219.868,43 zł
wkład z budżetu państwa             12.933,44 zł

Wkład własny Gminy:             25.866,88 zł

W ramach projektu zrealizowano:

  • zajęcia z zakresu kształtowania i rozwijania u uczniów kompetencji kluczowych niezbędnych na rynku pracy oraz kreatywności, innowacyjności i pracy zespołowej.        W ramach zadania uczniowie brali udział w zajęciach rozwijających uzdolnienia z języka angielskiego, zajęciach warsztatowych z techniki.
  • nauczanie opartego na metodzie eksperymentu. W ramach zadania uczniowie brali udział w zajęciach z zakresu: matematyki, nauk przyrodniczych oraz Lego Education.
  • zajęcia z zakresu realizacji kompleksowych programów wspomagających szkołę w procesie indywidualizacji pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz wsparcie ucznia młodszego. W ramach powyższego zadania uczniowie korzystali z następujących formach wsparcia: zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne, zajęcia wyrównawcze z matematyki.
  • doskonalenie umiejętności i kompetencji zawodowych nauczycieli poprzez uczestnictwo w kursach, szkoleniach oraz studiach podyplomowych .
  • doposażenie placówki w pomoce dydaktyczne oraz sprzęt TIK.

Okres realizacji projektu: 19.08.2019 r. – 13.08.2021 r.


PROJEKT RPO – WZMACNIANIE POTENCJAŁU EDUKACYJNEGO


W latach szkolnych 2019/2020 oraz 2020/2021 w naszej szkole był realizowany projekt „Rozwijanie kluczowych kompetencji uczniów Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Żernicy” współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

W ramach tego projektu uczniowie korzystali z bogatej oferty zajęć pozalekcyjnych.

Kształtowanie i rozwijanie u uczniów kompetencji kluczowych na rynku pracy:

– Zajęcia rozwijające uzdolnienia z j. angielskiego: uczniowie pracowali w pięciu grupach po 8 osób pod kierunkiem p. Agaty Marks i p. Agaty Korepty. Nauka języka angielskiego to rozwijanie kompetencji językowych, co daje szersze możliwości na rynku pracy nie tylko w  kraju, ale i za granicą. Takie umiejętności językowe powinny być kształtowane już od najmłodszych lat. W ramach projektu szkolna pracownia została doposażona w pomoce dydaktyczne.

– Zajęcia warsztatowe z techniki: zajęcia odbywały się  w dwóch grupach po 12 osób pod kierunkiem p. Agnieszki Gucwy i p. Joanny Polewik. Celem zajęć było rozwijanie u uczniów umiejętności praktycznych metod działań technicznych poprzez realizację projektów opartych na przetwarzaniu różnych materiałów przy użyciu odpowiednich narzędzi i urządzeń. Szkolna pracownia została doposażona w pomoce dydaktyczne i materiały do wykorzystania na zajęciach z techniki.

Realizacja nauczania opartego na metodzie eksperymentu:

– Zajęcia rozwijające uzdolnienia matematyczno-przyrodnicze w oparciu o metodę eksperymentu (przyroda, biologia, geografia i matematyka): uczniowie pracowali w siedmiu grupach po 8 osób pod kierunkiem p. Grażyny Morgi oraz p. Mirandy Dudy. Zajęcia prowadzone były metodą eksperymentu z wykorzystaniem nowatorskiego programu komputerowego NeoTrieVR. Na zajęciach wykorzystywane było nowe oprogramowanie (opracowane przez firmę Virtual Dor i przez Uniwersytet w  Almerii), które pozwala na tworzenie i przekształcanie obiektów i różnego typu modeli trójwymiarowych oraz na interakcję z  nimi. Celem zajęć było: poznanie różnych aspektów geometrii płaskiej poprzez zastosowanie obserwacji trójwymiarowej, wprowadzenie geometrii trójwymiarowej oraz modelowania ukierunkowanego na druk trójwymiarowy, rozwijanie umiejętności manualnych, pobudzanie rozumowania dedukcyjnego i  indukcyjnego, rozwijanie współpracy i pozytywnego współzawodnictwa pomiędzy uczniami, motywacja uczniów do nauki przedmiotów matematyczno-przyrodniczych poprzez zabawę, współpracę i współzawodnictwo. Placówka, z funduszy unijnych, została wyposażona w komputerowy hełm i laptop do tworzenia wirtualnej rzeczywistości.

– Zajęcia rozwijające uzdolnienia językowe i matematyczne prowadzone metodą eksperymentu LEGO Education. Brali w nich udział uczniowie klas 2a i 2c, a prowadzone były przez p. Martę Mączkę. Metoda zakładała wykorzystanie specjalnie przygotowanych zestawów klocków lego do prowadzenia zajęć, podczas których dzieci badały, eksperymentowały, sprawdzały kolejne scenariusze, dzięki czemu rozwijały swoje kompetencje kluczowe. Celem zajęć było rozwijanie myślenia matematycznego, umiejętności rozwiązywania problemów, kształtowanie umiejętności dyskutowania swoich pomysłów, rozwijanie wyobraźni przestrzennej, rozwijanie rozumowania abstrakcyjnego i ilościowego oraz kształcenie umiejętności modelowania matematycznego. Z funduszy unijnych sfinansowano zakup zestawów klocków lego do wykorzystani na zajęciach.

Indywidualne zajęcia dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi:

– Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne prowadzone były w ośmiu grupach wiekowych przez nauczycielki: p. Anetę Śliwkę, p. Katarzynę Kostelecką, p. Joannę Polewik oraz p. Annę Zdanowicz. Celem zajęć było kompensowanie i korygowanie zaburzonych funkcji poznawczych, eliminowanie zaburzeń emocjonalnych, wypracowywanie technik radzenia sobie ze specyficznymi trudnościami w nauce.

– Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze z matematyki. Uczestniczyło w nich 40 uczniów w pięciu grupach pod kierunkiem nauczycielek: p. Grażyny Morgi, p. Anny Kuś, p. Agnieszki Gucwy oraz p. Krystyny Jopek. Celem zajęć było uzupełnianie braków w wiadomościach, utrwalanie bieżącej i  posiadanej wiedzy, budowanie strategii uczenia się i nabywania pewności siebie poprzez wsparcie nauczyciela.

– Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne. Zajęciami objęto 21 uczniów klas IV-VIII, którzy pracowali pod kierunkiem p. Anny Wilczek i p. Beaty Stradowskiej. Celem zajęć było rozwijanie osobowości uczniów, budowanie wiary we własne siły, wzmacnianie poczucia własnej wartości, uczenie rozpoznawania i radzenia sobie z emocjami, rozwijanie umiejętności słuchania i dobrego komunikowania się, w tym rozwijanie umiejętności asertywności oraz tolerancji.

Z funduszy unijnych zakupiono pomoce dydaktyczne do realizacji wymienionych wyżej zajęć.


Projekt „Nature doesn’t produce wasteˮ

Szkoła przystąpiła do międzynarodowego  projektu: „Nature doesn’t produce wasteˮ na platformie e-TwinningFacebook’u. Koordynatorem była nauczycielka matematyki i geografii Grażyna Morga wespół z panią Mirandą Dudą – nauczycielką biologii.

Celem projektu było uwrażliwianie młodych ludzi na piękno, budowanie postawy szacunku wobec przyrody, podejmowanie działań na rzecz ochrony środowiska, krzewienie proekologicznych postaw w domu i szkole, a szczególnie związanych z segregacją odpadów i ich recyklingiem, zdobycie i poszerzenie wiedzy z zakresu edukacji ekologicznej oraz zapoznanie ze skutkami niewłaściwego gospodarowania człowieka na Ziemi.

Logo projektu zostało przygotowane przez uczennicę klasy VIII a – Zofię Kokot. W ramach projektu uczniowie klasy VIa i V bd wykonali pracę „Las w słoiku”, pod kierunkiem pani Mirandy Dudy. W klasach IV–VIII ogłoszony został również konkurs z okazji Dnia Ziemi.

Podsumowaniem projektu był m. in. ilustrowany słownik dla dzieci z pojęciami ekologicznymi.