PROJEKTY ZREALIZOWANE W ROKU SZKOLNYM 2021/2022
Projekt grantowy mPotęga: Z matematyką na progu klasy czwartej (autor: Marta Mączka, koord. Magdalena Gallus, wnioskodawca ZSP w Żernicy)
Termin: wrzesień 2021 – grudzień 2021
Cele projektu:
– rozwijanie zainteresowań matematycznych poprzez powiązanie ich z innymi zainteresowaniami uczniów;
– kształtowanie rozumienia matematyki jako narzędzia do poznawania świata (różnych dziedzin nauki i sztuki);
– zmotywowanie uczniów do nauki matematyki poprzez wskazanie jej obecności na wszystkich przedmiotach szkolnych;
– zaangażowanie rodziców w motywowanie dzieci do nauki matematyki.
Uczniowie zrealizowali 5 zadań pokazujących korelację matematyki z naszym życiem.
Rządowy program „Posiłek w szkole i w domu” (aut. Beata Nawrath i Magdalena Gallus; wnioskodawca: Gmina Pilchowice)
Moduł 3 wieloletniego rządowego programu „Posiłek w szkole i w domu” ma na celu wzmocnienie opiekuńczej funkcji szkoły podstawowej poprzez tworzenie warunków umożliwiających spożywanie przez uczniów posiłku w trakcie pobytu w szkole.
W nasze szkole zrealizowano zadanie: doposażenie i poprawa standardu obecnie funkcjonującej stołówki szkolnej (własnej kuchni i jadalni).
W lipcu i sierpniu 2021 roku został przeprowadzony generalny remont naszej stołówki, w tym m.in. położono gres na podłogę, poszerzono optycznie przestrzeń, zlikwidowano boazerie i odnowiono ściany. Wymieniono krzesła na nowe kolorowe o ergonomicznym kształcie i lekkiej konstrukcji dla poprawy komfortu uczniów. Doposażono kuchnię w nowe sprzęty kuchenne stoły ze stali nierdzewnej.
Pilotażowy tutoring w naszej szkole
W ramach obserwacji i analizy środowiska uczniowskiego w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Żernicy podjęliśmy decyzję o wprowadzeniu od marca 2019 r. tutoringu rozwojowego dla grupy naszych zdolnych uczniów.
Tutoring to metoda edukacji zindywidualizowanej, opierająca się na bezpośrednim spotkaniu tutora z uczniem. Jest to proces nakierowany na integralny rozwój podopiecznego, obejmujący wiedzę, umiejętności i postawy. Tutoring to metoda kształcenia i rozwijania osobowości ucznia, poprzez indywidualną relację z tutorem.
Ideą tutoringu jest zmiana punktu odniesienia: z ram stosowanych dla wszystkich uczniów na rozwijanie talentów poszczególnych uczniów, z uwzględnieniem ich indywidualnych możliwości i preferencji, cech psychofizycznych, pasji, słabości, w celu zwiększenia efektywności nauczania i wychowania.
Główne cele tutoringu to: wspieranie podopiecznego w odkrywaniu i rozwijaniu zdolności, wypracowanie własnego stylu zdobywania wiedzy, budowanie osobistej ścieżki rozwoju.
Metoda tutoringu powoduje, że uczeń czuje odpowiedzialność za przebieg i wyniki edukacji, gdyż ma na nie bezpośredni wpływ. Tutoring sprzyja także samoorganizacji pracy ucznia i motywuje do stałego rozwoju, wkładania wysiłku we wspólną pracę z tutorem – szczególnie, gdy widzi zaangażowanie z jego strony.
Zajęcia prowadzone były przez panią Bogusławę Kurowską i panią Grażynę Morgę pod nadzorem pani dyrektor Beaty Nawrath (wszystkie wymienione osoby są certyfikowanymi tutorami).
Projekt bohaterskiej wyobraźni!
Profesor Philip George Zimbardo to jeden ze znanych psychologów. Terapeuta, założyciel kliniki nieśmiałości, twórca wielu projektów z dziedziny psychiki ludzkiej. Najnowszym projektem realizowanym przez profesora Zimbardo jest Projekt Bohaterskiej Wyobraźni z cyklu Rozumienie Ludzkiej Natury, którego celem jest uczenie młodych ludzi, jak kształtować w sobie postawy niezgody na zło. Profesor Zimbardo wdraża i promuje ten program na całym świecie. Program „Bohaterska wyobraźnia” szuka postaw, odnajduje bohaterów dnia codziennego wśród zwykłych ludzi. Kształtuje wzorce, pozytywne postawy już od najmłodszych lat, bo to właśnie od dzieci zależy jak będzie w przyszłości wyglądał nasz świat. Program został objęty patronatem Ministra Edukacji Narodowej.
Uczniowie z klas 1 – 3 wraz z nauczycielami nie mogli na tak cudowny projekt pozostać obojętni, dlatego postanowili do jego realizacji się przyłączyć. Przekonać innych, że warto małymi kroczkami zmieniać świat, podążać za wrażliwością, szacunkiem. Chcą przekonywać innych do działania, do podejmowania wysiłku, zauważania krzywdy ludzkiej, napełniać ludzkie serca pozytywną energią, akceptacją i tolerancją . Chcą działać, aktywnie w życiu uczestniczyć, oddziaływać swym przykładem w ten sposób „podgrzewając innych do działania” , aby nie pozostać jedynie biernym widzem, tylko stać się bohaterem dnia codziennego. Należy rozejrzeć się dookoła i zacząć zmieniać świat od siebie, wyzwolić się z nadmiernego egoizmu i obojętności po prostu zwyczajnie dostrzec innych.
Anna Zdanowicz, Anna Placek