W dniach od 24 września do 1 października b.r. dziesięcioro uczniów i dwie nauczycielki naszej szkoły wzięli udział w wyjeździe edukacyjnym: „Grecja – od mitów do współczesnościˮ, którego integralną częścią był projekt „Our Town during World War IIˮ („Nasze miasto podczas II wojny światowejˮ).
Punktem wyjścia przedsięwzięcia był projekt realizowany przez nauczycielkę języka angielskiego Agnieszkę Barańską w ramach międzynarodowego programu eTwinning wespół z Liceum w Atalanti (Grecja). Za całość organizacyjną wyjazdu „Grecja – od mitów do współczesnościˮ była odpowiedzialna nauczycielka matematyki i geografii Grażyna Morga.
W pierwszej części wyjazdu nasi uczniowie spotkali się ze swoimi greckimi rówieśnikami. Zaprezentowano wtedy filmy dokumentalne na temat przebiegu drugiej wojny światowej w okolicach Gliwic i Atalanti. Greccy licealiści, ich rodzice i nauczyciele zorganizowali przyjęcie, podczas którego można było skosztować specjałów greckiej kuchni. Uczestnicy projektu odbyli wspólną wycieczkę po okolicach miasteczka. Była to okazja do wymiany spostrzeżeń i rozwijania umiejętności posługiwania się językiem angielskim. Greccy gospodarze otrzymali prezenty ufundowane przez Gminę Pilchowice.
W dalszej części wyjazdu uczniowie poznali geografię, historię i wybitne zabytki architektury kolebki europejskiej kultury i demokracji – czyli południowej Grecji. Większość ze zwiedzanych zabytków wpisana została na Listę Światowego Dziedzictwa Kultury UNESCO.
Pani Grażyna Morga relacjonuje:
„Podczas pierwszej wycieczki, uczniowie zobaczyli klejnot Beocji – klasztor bł. Łukasza, jeden z najważniejszych bizantyjskich monastyrów kraju. W świątyni tej znajdują się m.in. imponujące XI-wieczne mozaiki. Kolejnym punktem programu tego dnia były Delfy, starożytny „pępek świataˮ, jeden z najsłynniejszych antycznych ośrodków religijnych z budowlami z VI-III w. p.n.e. To tam istniała słynna wyrocznia pytyjska. Znaczenie Delf, mityczna atmosfera i położenie na stokach Parnasu sprawiają, że wizyta w tym miejscu jest obowiązkowym punktem programu podróży.
Następnie uczniowie odwiedzili pulsujące życiem Ateny – prawdziwy skarbiec starożytności. Nad miastem góruje Akropol – największa atrakcja turystyczna Grecji z zespołem świątynnym z V w. p.n.e., w tym słynnym Partenonem. Akropol i jego okolice są również m.in. miejscem narodzin demokracji i teatru, stąd też uczniowie zobaczyli Areopag i Teatr Dionizosa, a także Agorę – starożytne serce handlowe Aten i miejsce dyskusji politycznych. Nie pominęliśmy w naszej wędrówce po stolicy Narodowego Muzeum Archeologicznego, znakomitego strażnika dawnych dziejów, a także Plaki – malowniczej dzielnicy, w której można poczuć atmosferę XIX-wiecznego miasta. Zobaczyliśmy zmianę warty honorowej pod Grobem Nieznanego Żołnierza, którą pełnią przez całą dobę gwardziści zwani ewzonami. Po dniu pełnym wrażeń odpoczywaliśmy w Ogrodach Narodowych, które są enklawą zieleni w centrum miasta.
W ostatnim dniu naszej przygody odwiedziliśmy najważniejsze atrakcje Peloponezu: Kanał Koryncki i Mykeny, w których narodziła się cywilizacja mykeńska, pierwsza i najważniejsza cywilizacja czasów prehistorycznych, której dzieje uważane są za początek historii narodu greckiego, jego kultury i języka. Mogliśmy tam podziwiać liczącą ponad 3 tysiące lat twierdzę oraz opiewany przez Juliusza Słowackiego Grób Agamemnona. W Epidauros zwiedziliśmy jeden z największych i najlepiej zachowanych antycznych teatrów świata, który słynie z doskonałej akustyki. Nawet słabe dźwięki ze sceny dobrze słychać w ostatnich rzędach. Na deser odwiedziliśmy Nauplion, miasto trzech twierdz (w tym weneckiej), które uchodzi za najładniejsze w kontynentalnej Grecji”.
Codziennie wieczorem uczniowie uczestniczyli w prowadzonych przez panią Agnieszkę Barańską zajęciach z języka angielskiego, których celem było wzbogacenie słownictwa związanego z tematyką wyjazdu.
Przedsięwzięcie objął honorowym patronatem Wójt Gminy Pilchowice. Odbyło się dzięki dużemu zaangażowaniu szkoły oraz wsparciu finansowemu lokalnych firm i instytucji, dzięki któremu udało się zmniejszyć koszy wyjazdu.
Serdecznie dziękujemy:
– Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych,
– Przedsiębiorstwu Transportowo-Spedycyjnemu ALEKS Sp. o. o. – Rajmund Nierychło, Marek Iwaniec,
– Firmie DOMTON mgr inż. Andrzej Wnuk,
– Firmie „Ostrowskiˮ Sp. o.o.,
– Bankowi Spółdzielczemu w Sośnicowicach,
– Gabinetowi Stomatologicznemu Państwa Babińskich,
– Firmie Gratisownia.pl.
Szkoła zorganizowała po raz trzeci przedsięwzięcie edukacyjne we współpracy z instytucjami edukacyjnymi w Europie. Każdorazowo poszukujemy wsparcia finansowego przedsięwzięć. Wyjazdy odbywają się dzięki zaangażowaniu pani Grażyny Morgi, która była odpowiedzialna do tej pory za wyjazd edukacyjny do Hiszpanii w ramach projektu „Sierpiński Carpet Project” (2016) oraz wizytę profesora Josė Rodrigueza z Uniwersytetu w Almerii w ramach projektu „Let`s play to classify surfaces!” w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Żernicy (2017).
Beata Nawrath